با اجرایی شدن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه تاثیر اجرای این قانون بر بازار مسکن مطرح است.

با ابوالقاسم رحمانی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تاثیر اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بر بازار مسکن چگونه خواهد بود؟

آنچه مسلم است اینکه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و آزادسازی قیمت برخی کالاهای یارانه‌ای مانند حامل‌های انرژی تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت تمام شده ساخت‌وساز و قیمت‌ها خواهد داشت. با وجود این، اتخاذ راهکارهایی مانند پرداخت تسهیلات به بخش مسکن مانند آنچه در زمینه مسکن مهر انجام شده یا پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به افرادی که خواستار نوسازی بافت‌های فرسوده هستند،

می‌تواند در ثبات بیشتر بازار مسکن مفید واقع شود. از سوی دیگر دولت ملزم به تامین مسکن بخشی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه مانند مددجویان تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی(ره) است که با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها نیز باید اعتبارات مورد نیاز تامین مسکن این اقشار درنظر گرفته شود. درصورتی‌که دولت سیاست‌های حمایتی در زمینه ساخت و عرضه مسکن را اعمال کند این امر می‌تواند نوسان قیمت ناشی از اجرای این قانون در بازار مسکن را مهار کند.

  • آیا آزاد‌سازی‌ نرخ حامل‌های انرژی، افزایش هزینه تولید مصالح ساختمانی و افزایش قیمت مسکن را به همراه نخواهد داشت؟

آزاد‌سازی‌ نرخ حامل‌های انرژی و برخی نهاده‌های تولید تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت تمام شده مصالح ساختمانی خواهد داشت و درصورتی‌که سیاست‌های جبرانی برای مقابله با این افزایش قیمت اعمال نشود، این امر می‌تواند افزایش قیمت تمام‌شده ساخت‌وساز و روند صعودی قیمت‌ها در بازار مسکن را به‌دنبال داشته باشد.

دولت باید با پرداخت تسهیلات به کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی استاندارد که با آزاد‌سازی‌ قیمت نهاده‌های تولید با افزایش قیمت تمام شده محصولات خود مواجه می‌شوند، به کاهش هزینه ساخت‌وساز و ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن کمک کند.

  • برخی مهار قیمت مسکن را عامل تشدید رکود حاکم بر بخش مسکن قلمداد می‌کنند، ارزیابی شما چیست؟

اکنون نوسان قیمت‌ها در بازار مسکن با اجرای پروژه‌هایی مانند مسکن مهر تا حدودی مهار شده است؛ اما وقتی تعداد متقاضیان مسکن افزایش یافته و مسکن مورد نیاز آنها تامین نشود، این امر می‌تواند تورم و رکود حاکم بر بازار مسکن را تشدید کند. اکنون اشتیاق چندانی برای خرید مسکن وجود ندارد که باید علت آن را در تغییر نگرش جامعه به مسکن جست‌وجو کرد؛ چرا که اکنون مسکن از یک کالای تجاری و سرمایه‌ای به یکی از ملزومات زندگی تبدیل شده و متقاضیان واقعی مسکن به‌دنبال تامین نیاز خود هستند.

با وجود این، پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اگر مسکن به اندازه نیاز بازار، تامین شود این امر سبب خواهد شد تا مسکن از حالت تجاری و سرمایه‌ای خارج شود و در عین حال رونق واقعی بازار مسکن بدون افزایش قیمت‌ها را شاهد باشیم.

  • آیا ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها در بازار مسکن کاهش سرمایه‌گذاری برای ساخت‌وساز را به همراه نخواهد داشت؟

درصورتی‌که دولت راهکارهای منطقی برای سرمایه‌گذاری و تامین مسکن مورد نیاز جامعه را دنبال کند و حمایت‌های لازم را از ساخت و عرضه مسکن به عمل آورد، بازگشت مجدد رونق به بازار همراه با ثبات نسبی قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود.

باید دولت با تغییر رویه به سمت انبوه‌سازی‌ و صنعتی‌سازی‌ مسکن پیش برود و با بهبود کیفیت، کاهش زمان ساخت و قیمت تمام شده مسکن و رونق ساخت‌وساز و بازار مسکن را شاهد باشیم؛ موضوعی که بهبود وضعیت اقتصادی شرکت‌های ساخت‌و‌ساز و ثبات بازار با افزایش عرضه مسکن ارزان قیمت را به‌همراه خواهد داشت.

کد خبر 120089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز